EBA a lansat cea de-a doua editie a Academiei de Jurnalism Economic

La data de 25 Mai, EBA a lansat cea de-a doua editie a Academiei de Jurnalism Economic.

Speaker: Cristian Hostiuc, Director Editorial al Ziarului Financiar, România. 

Tematica: Instrumentele și tehnicile pe care le are un jurnalist economic la dispoziție.

"Ziaristii de business din Romania s-au confruntat in anii 90 cu aceleasi probleme pe care le intampina colegii din Moldova". Cristian Hostiuc.
 
Este important ca oamenii să știe despre afacerea ta, pentru a-ți găsi angajați buni, a ușura relația cu banca, furnizorii și clienții, astfel deschiderea către presa de business este un mare avantaj pentru afaceri, a declarat Cristian Hostiuc, director editorial al Ziarului Financiar, București, în cadrul sesiunii Academiei de Jurnalism Economic (AJE) cu jurnaliștii economici din Republica Moldova.
 
AJE este un proiect al European Business Association Moldova (EBA) de profesionalizare a jurnaliștilor ce vor să scrie pe subiecte economice, realizat cu susținerea membrilor săi. O primă sesiune din ciclul al doilea, lansat în luna mai curent, l-a avut ca invitat pe renumitul jurnalist Cristian Hostiuc, care conduce din anul 2001 Ziarul Financiar, România.
 
Acesta a subliniat că în anii 90, jurnaliștii de afaceri se confruntau cu aceleași probleme pe care le întâmpină și acum jurnaliștii din Moldova, legate de lipsa accesului la date despre afaceri.
 
„Când au venit multinaționalele în România, ca și în alte țări din Europa Centrală și de Est, au acordat o mare atenție resurselor umane – vorbeau despre companie, despre facilități, salarii, lucruri care anterior erau un tabu. Odată ce am devenit principalul interlocutor al multinaționalelor, au început timid și companiile românești să vorbească mai deschis cu ziariștii.
 
Expații din funcțiile de conducere au o înțelegere mult mai ridicată a ceea ce înseamnă business, decât companiile locale”, a declarat Cristian Hostiuc.
Totuși, România are un regim de deschidere foarte mare a datelor despre sectorul privat, având un Registru al comerțului funcțional, date deschise furnizate de Biroul Național de Statistică, etc.
 
Potrivit acestuia, relația de încredere între oamenii de afaceri și jurnaliști se construiește în timp, iar modelul de business al Ziarului financiar a fost să angajeze jurnaliști tineri, care pot fi formați în spiritul redacției. Hostiuc a relatat despre adaptarea ziarului la paradigma online, despre evoluția produselor în timp și veniturile companiei.
 
„ZF e un produs extrem de respectat, care stă pe picioarele proprii și este profitabil. Este cel mai complex produs mediatic în Europa Centrală și de Est prin toate produsele pe care le are – ediția print apare în continuare, site, site ZF Corporate, un hibrid de televiziune și în curând o televiziune propriu-zisă, anuare, suplimente și conferințe”, a mai spus Cristian Hostiuc.
 
În cadrul Academiei de Jurnalism Economic vor fi organizate discuții cu newsmakeri și analiști din domenii specifice, de interes pentru publicul larg, pentru a oferi jurnaliștilor insight-uri valoroase. Totodată, cei mai activi participanți vor participa la o vizită de studiu în România în toamna anului curent, iar la final de program vor fi decernate premii pentru jurnaliștii cu cele mai multe și documentate materiale de presă rezultate din ședințele Academiei.
 
În anul 2020, în cadrul sesiunii Academiei de Jurnalism Economic, 20 de speakeri au abordat astfel de subiecte precum AA / DCFTA, beneficii și oportunități pentru Moldova; ajutor de stat pentru întreprinderi în contextul pandemiei Covid-19; impozite locale în timpul pandemiei și impactul acestora asupra afacerilor; angajamentele RM în domeniul siguranței alimentare în cadrul ZLSAC, progresul și restanțele în implementarea acestuia; GDPR și jurnalism; amendamente / limite propuse în legea comerțului intern pentru a sprijini producătorul intern; implementarea principiului responsabilității extinse a producătorului; digitalizarea economiei și dezvoltarea comerțului electronic, etc.