#EBA_imPRESSed: EBA a participat in cadrul unei discutii in incinta studioului Agora.md pe marginea situatiei mediului de afaceri actuale.

EBA Moldova, reprezentata de Dna. Mariana Rufa, a participat in cadrul unei discutii in incinta studioului Agora.md pe marginea situatiei mediului de afaceri actuale.

Interviul integral poate fi vizualizat aici:
 
Cele mai importante declarații:
 
Aspecte Pozitive în relația cu statul:
  • Obținerea de către Moldova în 2022 a statutului de țară candidat la UE și asumarea reformelor de dezvoltare economico-sociale.
  • Statut AEO, care va facilita exporturile în UE.
  • Gestionare bună a crizei energetice
  • Colaborare excelentă a lui Marcel Spătari cu mediul de business
(...) Îndemnizația de 1000 de lei pentru copii și permisiunea pentru gravide să lucreze mai mult
  • Mediul de business apreciază înalt efortul Poliției de Frontieră și al Serviciului Vamal de decongestionare a traficului de la frontieră în 2022
  • Ministrul Gaibu a oferit comunicarea necesată pentru mediul de afaceri și schimbarea lui nu e neapărat rezultatul lipsei de acțiuni sau exclusiv din cauza Ministerului Economiei.
  • EBA salută crearea unor noi departamente în cadrul instituțiilor statului și suplimentarea resursei umane în vederea asigurării procesului de integrare europeană.
Aspecte negative în relația cu statul:
  • Comunicare insuficientă între autorități (...) Unele reforme nu-și pot vedea finalul din cauza lispsei de comunicare între autorități
(...) În lipsa unei colaborări între reprezentanții statului, suferă business-ul și unele decizii sunt tergiversate de peste 2 ani. Business-ul nu mai vrea să audă de strategii, deja e timpul pentru rezultate. Mediul de afaceri e cooperant. "Înțelegem că nu sunt resurse. Noi suntem gata să elaborăm anumite proiecte de legi, să fie consultate public, mediul privat e gata să facă acest efort să ajute, nu ne simțim suficient implicați pe această parte"
  • Mediul de afaceri obține foarte greu răspunsuri din partea Serviciului Fiscal și de la Ministerul Finanțelor. Nu vrem să facem presiuni, dar avem nevoie de un partener de dialog, unul care să se desfășoare rapid.
  • Vrem rezultate pe comerțul electronic, mai multe rezultate pe digitalizare. Apreciem efortul echipei eGov și a dlui Țurcanu, dar vrem să vedem și celelalte autorități - așteptăm o colaborare mai bună a instituțiilor pentru a integra soluțiile de digitalizare dezvoltate.
  • Blocajul în implementarea reformelor apare deseori la procesul de avizare, unele autorități vor să controleze prea mult anumite lucruri. Spre exemplu noi așteptăm un aviz de la Ministerul Finanțelor de mai bine de 6 luni, pe un subiect foarte tehnic (facturarea serviciilor de curierat).
  • Justiție: Nu vedem schimbările în partea practică. Înțelegem eforturile pe vetting și pre-vetting, dar avem peste 10 companii mari, străine, care se confruntă cu probleme serioase în domeniul justiției. Pe lângă asta mai avem și companiile locale. Dosarele sunt tergiversate ani de zile, cu mișcări neclare atunci când vorbim de procedură și selectarea judecătorilor. În esență nu am simțit schimbarea (...) Justiția încă ia decizii părtinitoare care apără anumite grupuri de interese.
  • Mecanismele controalelor de la Fisc trebuie îmbunătățite. Acesta a dat mari bătăi de cap mediului de afaceri în 2022. Controalele din 2022 nu puteau fi amânate în condițiile acestui stres pentru toți? Procedurile nu puteau fi îmbunătățite? În schimb în politica fiscală s-a introdus decizia ca fiscul să poată recalifica anumite tranzacții din trecut. Aceste mesaje ne-au frustrat. (...) Recomandarea noastră ar fi să se reexamineze unele măsuri din politica fiscală. Aspectul cu recalificarea chiar îl considerăm agresiv. Efectele noi încă le vom vedea în 2023.
Concluzie: Este timpul unor rezultate pe masă în urma angajamentelor luate față de UE în anul 2022.
(...) Vrem să vedem unitate și spirit de echipă mai pronunțat în cadrul echipei de guvernare.