În data de 1 iulie 2016, a avut loc ședința grupului de lucru 2 din cadrul Consiliului economic pe lîngă PM pentru “Facilitarea Comerțului Transfrontalier”.
Discuțiile cheie au fost axate pe astfel de subiecte ca: implementarea sistemului TARIM, simplificarea procedurii de export al produselor de origine animalieră, înlăturarea barierelor tehnice legate de exportul produselor fito-sanitare și animaliere, repatrierea mijloacelor bănești (legea nr. 1466-XIII) și achitarea TVA la import.
În rezultatul discuțiilor purtate – s-a convenit asupra unui șir de ședințe tehnice care urmează să fie desfășurate pentru clarificarea unor subiecte tehnice cu instituțiile implicate în adresarea subiectelor sus menționate. În acest sens este necesară clarificarea procedurii pentru importul/exportul de produse ce conțin organisme genetic modificate, importul produselor de origine animalieră și fitosanitare și aspectele legale ce țin de aplicarea TARIM.
În urma prezentării oferite de UNDP MiLab asupra procedurilor de export a produselor de miere și carne, s-a convenit examinarea posibilității de eliminare a dublării informației ce atestă proveniența mierii, necesitatea de dotare a laboratoarelor CRDV cu kit-uri de testare și optimizarea duratei de testare pînă la 3 zile, eliminarea circulației pe hîrtie a avizului sanitar de export/tranzit și a taxei pentru aceasta, reingineria procesului de obținere a formularului de mișcare (forma 2) a bovinelor, reingineria procesului de obținere a certificatului sanitar-veterinar pentru comercializarea internă a cărnii cu examinarea posibilității de reducere a prețului acestuia și diminuarea termenului de emitere a certificatului de origine la 1 zi.
S-a propus promovarea proiectului de modificare a legii 228/2010, privind excluderea obligativității prezentării certificatului de expertiză de carantină din lista documentelor prezentate de exportator, pentru obținerea certificatului fitosanitar și efectuarea expertizei să aibă loc la necesitate per lot. În același timp, tariful pentru eliberarea certificatului urmează a fi reglementat prin legea dată și nu prin mecanismul divizat. S-a propus delegarea a mai multor inspectori de control și eliberarea certificatelor în zilele de sîmbătă și duminică. La fel, s-a subliniat necesitatea implementării unui ghișeu unic electronic pentru eliberarea certificatelor.
Nu în ultimul rind, s-a discutat necesitatea identificării surselor de finațare pentru actualizarea softului ASYCUDA și dezvoltare unui nou capitol software, de vreme ce Serviciul Vamal nu dispune de resursele financiare necesare și s-a accentuat necesitatea de a fluidiza traficul la posturile vamale de frontieră cu România.
EBA își continuă eforturile de lobbying în cadrul acestui grup de lucru, pentru a apăra interesele membrilor săi.