Pe data de 14 septembrie, EBA a co-organizat un eveniment de amploare, alături de DevelopmentAid. Înalți reprezentanți ai instituțiilor private și publice au descris programele implementate în Moldova, mecanismele de funcționare, impactul acestora, dar și modalitățile prin care sectorul privat poate să aplice și să beneficieze de ajutorul acordat de donatori multilaterali și agenții de dezvoltare.
Panelul de discuții l-au deschis Excelența Sa Pirkka Tapiola-șeful Delegației Uniunii Europene în Moldova, Excelența Sa Daniel Ioniță-Ambasadorul României în Republica Moldova și Tudor Copaci-Secretar General al Guvernului din RM. În discursul său, dnul Tapiola a menționat problemele structurale din cadrul întreprinderilor mici și mijlocii și lipsa unei clase de mijloc drept o problemă majoră, de altfel temelia oricărei economii. Șeful Delegației consideră întoarcerea emigranților și al capitalului intelectual pe care aceștia îl reprezintă, și dezvoltarea zonelor rurale absolut necesare pentru viitorul țării, subliind că această țară mică dispune de potențial ce trebuie valorificat. Șeful Delegației a ținut să enumere proiectele și acordurile implementate în Moldova, ca DCFTA, PARE 1+1, Black Sea Trade, Eastern Partnership, toate contribuind la alevierea problemelor enumerate anterior. Totuși, lupta împotriva corupției, o justiție corectă și respectarea drepturilor de proprietate rămîn condițiile necesare pentru atragerea mai multor investitori.
Dnul Ioniță a discutat despre obiectivul României de a ajuta Moldova în eforturile sale de a se apropia de UE, subliniind necesitatea sprijinirii mediului de afaceri și instaurarea unei economii durabile și competitive în realizarea acestuia. Din instrumentele utilizate de România în acest scop se numără Acordul privind sprijinul nerambursabil în valoare de 100 milioane euro și donații locale precum renovarea de grădinițe, donarea microbuzelor școlare, dezvoltarea urbanismului general și restaurarea edificiilor-simbol a RM, etc. Din proiectele transfrontaliere, ambasadorul a enumerat instituirea SMURD în Moldova, dezvoltarea gazoductului Iași-Ungheni și sprijinirea producătorilor autohtoni pe calea exporturilor către piața UE. Cu toate acestea, este necesară continuarea reformelor începute.
În încheiere, dnul Copaci a afirmat că fondurile și programele de dezvoltare sînt un catalizator al economiei naționale și a vorbit despre Strategia Națională de Dezvoltare 2020 și platforma AMP pentru gestionarea asistenței externe. Guvernul acordă prioritate asistenței tehnice și financiare nerambursabile și lucrează spre deblocarea asistenței financiare externe.
La cele expuse mai sus, directorul executiv EBA-dna Mariana Rufa, a reiterat problema informării insuficiente în legătură cu proiectele și oportunitățile oferite de către aceste programe, dar și nevoia de a încuraja agenții economici să fie mai activi. Ea a mai accentuat nevoia de a actualiza permanent informațiile de pe platformele date, de a le face mai interactive pentru agenți și să fie asigurată legătura dintre mediul privat și autorități.
Al doilea panel de discuții a fost condus de către reprezentanții guvernului, și anume, Veronica Vragaleva-Viceministru al Finanțelor, Vitalie Tarlev-Viceministrul Tehnologiei Informației și Comunicațiilor și Vasile Luca-Viceministru al Agriculturii și Industriei Alimentare. Dna Vragaleva a început panelul prin a menționa că Ministerul Finanțelor are menirea de a strînge banii publici și de a-i administra corect, iar atunci cînd sursele interne nu sînt destule, e nevoie să recurgă la surse externe. Aceste cooperări externe s-au transpus în colaborări cu consultanți de nivel înalt din UE, instituirea sistemului de achiziții publice, sistemului de contabilitate, a sistemului TAMP privind modernizarea administrației fiscale și proiectul e-transformare, toate realizate într-un mod transparent. Toate aceste reforme începute necesită a fi duse pînă la capăt. Dnul Tarlev a prezentat Strategia Națională “Moldova Digitală 2020”, care include schimbări în domeniul infrastructurii, educației, serviciilor și siguranței. Dezvoltarea businessului IT în Moldova este posibil, cu atît mai mult că 80% din populație are acces la resurse online și se contează pe sprijinul donatorilor în furnizarea instrumentelor financiare necesare de susținere a acestui sector. Dnul Luca a prezentat detaliat programele majore ce sînt în derulare și cele care vor fi implementate pe viitor în domeniul agriculturii. Ministerul Agriculturii este cointeresat în a colabora cu toți donatorii care pot susține acest sector principal al economiei naționale și a specificat că e nevoie de investiții în dezvoltarea sectorului creșterii animalelor, agricultura performantă, infrastructura post-recoltare, servicii de turism agricol și în oportunități de accesare a piețelor noi. În legătura cu cele expuse mai sus, directorul EBA a lăudat impactul pozitiv al reformelor Ministerului Finanțelor pentru businessul credibil, a prezentat sectorul IT drept model de absorbție a fondurilor donatorilor și a subliniat că există o mare necesitate de coaching pentru a direcționa corect fondurile și a le valorifica la maxim.
Ultimul panel de discuții i-a avut ca participanți pe donatorii care implementează programe de asistență în Moldova. Printre ei s-au numărat Dimitri Gvindadze-Șef de Operațiuni în Moldova BERD, Valentina Badrajan-Director Executiv Dezvoltare Durabilă a Millennium Challenge Corporation, Antonio Castillo-Reprezentantul în Moldova Banca Europeană de Investiții, Narine Sahakyan- Vicereprezentant Rezident în Moldova a PNUD, Gerhard Schaumberger- Reprezentantul în Moldova Agenția de Dezvoltare Austriacă și Elena Corman-Specialist Achiziții Banca Mondială. Aceștia au prezentat programele de asistență pe care le oferă fiecare organizație în parte, rezultatele obținute prin intermediul programelor oferite și nevoia de acțiuni post-program. Toți au reiterat faptul că oricît de sofisticate ar fi aceste programe, este nevoie de un model propriu de dezvoltare sustenabil în RM și că toate acestea vor putea fi realizate doar într-un mediu macroeconomic stabil.
Forumul s-a încheiat prin prezentări din partea organizatorilor. DevelopmentAid i-a instructat pe cei prezenți cum să navigheze pe site-ul lor și să găsească oportunități de finanțare, pe cînd EBA a promovat activitățile și posibilitățile pe care le oferă membrilor și celor ce beneficiază de serviciile pe care le oferă asociația. A urmat o sesiune informală de networking care le-a oferit agenților economici șansa unică de afla despre oportunitățile reale de finanțare direct de la donatori și reprezentanții acestora.