Chișinău, Moldova - Prestarea serviciilor de calitate consumatorilor ar trebui să fie obiectivul fiecărei companii sau instituţii de stat. Deoarece calitatea serviciilor este garantul încrederii şi a loialităţii consumatorilor faţă de instituţie.
Serviciul Vamal, susţinut de Programul USAID Comerţ, Investiţii şi Reglementarea Activităţii de Întreprinzător, a instruit colaboratorii vamali în comunicare, tocmai pentru a creşte calitatea prestării serviciilor pentru cetăţeni. În perioada mai – iulie 2015, programul USAID BRITE a finanţat o serie de traininguri menite să integreze conceptul de ,,orientare spre consumator" în interacţiunea de zi cu zi a colaboratorilor vamali cu brokerii vamali, importatorii, exportatorii, transportatorii şi publicul larg. Au fost organizate seminare pe comunicare pentru cele şapte birouri vamale, câteva instruiri în relaţia cu presa pentru conducerea superioară, şefii de subdiviziuni şi serviciul relaţii cu publicul.
Proiectul, de asemenea, a prevăzut şi un modul de formare a formatorilor, pentru ca angajaţii Serviciului Vamal să poată repeta trainingul în comunicare ori de câte ori va fi nevoie. Ulterior, Serviciul Vamal a decis să includă un compartiment de comunicare în cursul de perfecţionare şi în seminarele ce sunt urmate de noii angajaţi și ce se desfăşoară periodic de către Centrul de Instruire al Serviciului Vamal.
Trainingul în comunicare cu orientarea spre consumator este una din cele mai recente iniţiative de suport în comunicare ale Programului BRITE pentru Serviciul Vamal. Anterior, a fost dezvoltată strategia de comunicare a Serviciului Vamal, însoţită de un plan de acţiuni. Astfel, pagina web a instituției a fost relansată şi au fost organizate diferite campanii de informare cu privire la noile servicii şi proceduri de facilitare a vămuirii, cum ar fi declarația electronică e-customs. Toate aceste eforturi în comunicare repoziţionează Serviciul Vamal de la o instituţie bazată pe control şi sancţiuni către una orientată spre prestarea de servicii agenţilor economici antrenaţi în comerţ internaţional, menţinând şi imaginea de asigurator al securităţii economice a statului prin aplicarea managementului riscurilor şi a procedurilor simplificate, cât şi prin încurajarea conformării voluntare.
Serviciul Vamal şi-a exprimat aprecierea pentru organizarea trainingurilor în comunicare, menţionând că acestea au avut exerciţii şi recomandări practice valoroase inspirate din provocările reale cu care se confruntă instituția şi angajaţii ei.